PRAVIDLA JSOU STÁLE VE VÝSTAVBĚ. ZDE ZATÍM ZÁKLADNÍ SHRNUTÍ, KTERÉ SE MŮŽE MĚNIT A DOPLŇOVAT. FINÁLNÍ PRAVIDLA DOSTANETE V DOSTATEČNÉM PŘEDSTIHU PŘED HROU.


Praktické

Númenor - poslední z věrných je larp typu svět, který vám nabízí možnost razit si svou vlastní cestu herním světem v rámci mantinelů daných pravidly. Konkrétní pravidla pro boj, řemesla a mechaniky jsou popsána v příslušných dokumentech. Pro začátek je však potřeba připomenout pravidla základní. 


1. Nebuď debil. Toto je hlavní a nejdůležitější pravidlo každého larpu. Nese v sobě respekt k pravidlům (hrajeme fér), hernímu světu (neodhazujeme po lesích odpadky) i ostatním účastníkům (včetně bestiáře). Larp je týmový sport, snažte se hrát tak, abyste jej udělali zajímavý ne jen sobě, ale i ostatním, a tak abychom z něj všichni odjížděli zdraví a plní zážitků.


2. Pokud nevíš, jakým pravidlem se máš řídit, platí pravidlo č. 1. 


3. RUDÁ STOP! Jedná se o frázi, kterou můžete dočasně přerušit hru. Důvodů může být více. Bojujete se skřetem a hrozí, že jeden z vás spadne ze srázu. Dostanete se do scény, která na vás začne být příliš psychicky náročná... Nebojte se toto pravidlo použít, nejedná se o rozbití hry, ale zpravidla jen o pár vteřin, kdy dojde k přesunu na bezpečnější místo, nebo vyjasnění hranic. Zvláště u larpu, který hraje s potenciálně dosti náročnými tématy, je toto pravidlo velmi důležité. 


4. Organizátoři si vyhrazují právo hráče dočasně nebo zcela vyloučit ze hry při závažném porušování pravidel či nebezpečném chování.


5. Je v pořádku být v rámci larpu kreativní a hledat vlastní cesty. Zápletky rozhodně nemusejí mít jen jedno vyvrcholení. Jakékoliv invence či velké akce však vždy konzultujte s vaším stranovým organizátorem. Mezi takové akce může patřit například ochočení trolla pomocí kořalky nebo válečná výprava na druhý konec herního území.

Boj

Výsledek boje není nikdy předem znám a záleží na vašich schopnostech strategii a štěstí, jak dopadne. 

Především dbáme na bezpečnost. I odporný zlý skřet je jen člověk v masce, který chce z larpu odjet ve zdraví. Pravidlo RUDÁ STOP je stále pro všechny svaté.

V boji je zakázáno:

● útočit na hlavu, krk, klouby či rozkrok (platí také že zasažený si nemusí takové zásahy počítat)

● vytrhávat či páčit protivníkům zbraně nebo štíty

● útočit tělem, štítem či bodáním (vyjma kopí, oštěpů a celoměkčených dýk), kopat do protivníka

● používat zbraně či zbroje, kde „kovové“ prvky mají černou barvu

● používat za tmy kopí, štíty, vrhací či střelné zbraně

Dalším důležitým aspektem boje je férovost. Počítejte si poctivě své zásahy a padněte, kdy vám přísluší. Zároveň předpokládejte férovost u ostatních. Pokud jste nepřítele zasáhli počtem ran, kdy už by měl padnout, pravděpodobně je ve hře ještě něco jiného než jeho zbroj (třeba speciální schopnost, kouzla atd.).

A teď už k samotnému bojovému systému. Po zkušenostech z různých larpů jsme se uchýlili k jednoduchému životovému systému bez speciálních útoků. Hlavní jednotkou v boji jsou body výdrže, které udávají, kolik zásahů vydržíte před upadnutím do vyřazení. 

Osoba beze zbroje (takzvaný hadrák) má 2 body výdrže. 

Kožená zbroj, prošívka či kroužky zvedají vaši výdrž na 4 body.

Šupinová nebo plátová zbroj pak na 6 bodů. 

Pokud si nejste jistí, kolik bodů výdrže konkrétně vaše zbroj poskytuje, poraďte se s vaším stranovým orgem. Další navýšení bodů výdrže pak mohou přispět speciální dovednosti postav nebo jiné efekty. 

V rámci boje není důležité, zda vás zasáhla jednoruční zbraň, obouruční zbraň, nebo luk. Všechny zásahy ubírají shodně po jednom bodu výdrže. 

U koho mohou rozdíly ve velikosti a typu zbraní hrát roli, jsou velká monstra, jako jsou pavouci či trollové, ale to už si musíte zjistit na hře.

S bojem dále souvisí ještě pár dodatečných mechanik:

Omráčení

Schopnost některých postav. Jedná se o ťuknutí do horní části zad (možno použít jen na postavu bez helmy) a slovního zahlášení Omráčení. Funguje jen mimo boj. Způsobuje bezvědomí na pár minut a výpadek paměti zhruba čtvrt hodiny před okamžikem útoku.

Žlutá šerpa

Postava opatřená žlutou šerpou je zpravidla velmi schopný bojovník, velké monstrum nebo nositel kouzelné zbraně. Jakýkoliv zásah od postavy se žlutou šerpou automaticky posílá do vyřazení. Výjimku tvoří postavy se schopností Odolnost. 

Zásahy, vyřazení a smrt 

Není to povinné, ale pro ozvláštnění hry doporučujeme zásahy trochu prožívat. Zanadávat si, vykřiknout bolestí, začít kulhat po zásahu do nohy... 

Ve chvíli, kdy vám dojdou body výdrže, se dostáváte do takzvaného vyřazení. Nejste již schopni bojovat ani chodit. Můžete se kousek odplazit/odkulit, prosit o milost, nebo volat o pomoc, ale do boje už nijak nepřispějete. (O tom, jak se z vyřazení dostat se dočtete v pravidlech o léčení). Teprve, když vám někdo záměrně dá zásah po vyřazení, definitivně vaše postava umírá... ale...

Ke smrti postavy by zpravidla nemělo dojít dříve než během soboty. Do té doby mají hráči určitou dobu hájení, kdy je bestiář instruovaný nedorážet a preferovat možnost zajmout, nebo nechat ležet. Hráči bestie dorážet můžou. Pravidlo hráčské nesmrtelnosti však má pár výjimek.

První je dobrovolná smrt ve chvíli, kdy by se vám zdálo, že je to pro vaši postavu logické. Pokud byste chtěli z nějakého důvodu postavu ukončit předčasně, poraďte se se stranovým orgem. 

Jako znamení pro léčitele, že si nepřejete být oživen, slouží znamení třikrát stisknout ruku. 

Druhý případ je udělání takzvané blbosti, kdy uděláte věc natolik herně šílenou (hloupou?), že je neslučitelná se životem. Mezi takové blbosti se může řadit: vlezení trollovi do tlamy, kouření ve skladu střelného prachu, rušení bestií v bestiáři v době svačiny, spáchání hrdelního zločinu bez pokusu o útěk z vězení a mnoho dalších, které si jistě sami zvládnete domyslet. 

Noční boj

Parametry zbraní

Všechny zbraně musejí být před hrou schváleny organizátory. Nátah luku nesmí přesahovat 15 kg, kopí do dvou metrů délky, vrhačky celoměkčené. Rozměry jinak neomezujeme. Důvodem k neschválení zbraně může být ale třeba její vzhled. Prosíme nevozte meče, které vypadají jako pádla omotaná odlupující se páskou. 

 

Řemesla a dovednosti

Přiřazuje frakční organizátor podle dané postavy. Na hře bude možné se dovednost či řemeslo (k tomu vhodné) naučit jednoduchým způsobem - budete muset najít hráče, který ji ovládá a který vás ji naučí. Pro potvrzení dovednosti si ale budete muset vyrobit vlastní příručku. Budete-li se tedy kupříkladu chtít naučit stopovat, budete si muset najít stopaře který vás se systémem seznámí a poté si vyrobit a svému frakčnímu orgovi ukázat vlastní stopařskou příručku.

Nečekejte rozvětvený strom dovedností typu "strom" s level-upy. Vše podléhá ve finále slovu organizátora.

Pasti

Na hře bude existovat mechanika akustických pastí, na které si budete muset dávat pozor. Některé z postav budou mít schopnost pasti zneškodnit a sami klást. 

Léčení

Nebude existovat jednotná mechanika léčení pro všechny frakce. Každý léčí zranění trochu jinak, někdo bylinkami, někdo precizně připravenými lektvary nebo magií. Léčení však vždy slouží k doplnění bodů výdrže nebo úlevě od nemocí.

Alchymie

Alchymie je tajemné umění, které za využití těch správných ingrediencí umožní vytvářet lektvary, které lze použít na podporu přátel nebo na škodění nepřátelům. V rámci hry bude možnost i objevovat nové, dosud neznámé lektvary. 

Každý lektvar musí být vybaven štítkem s popsaným efektem, který se aktivuje po vypití a který si ten, kdo lektvar vypije, přečte. Lektvary bez štítku se považují, jako by to byla obyčejná voda.

Bylinkaření

Bylinkáři umí rozpoznat rostliny a houby, které lze využít k výrobě lektvarů a léčivých odvarů a mastí. Vědí také, kde se takové rostliny a houby dají najít. 

Paklíče/Lockpicking

Na hře platí jednoduché pravidlo. Pokud je na něčem zámek, potřebujete klíč. Nic násilím nepáčíme a neničíme. Pokud je zámek kódový, potřebujete kód (ne zkoušet náhodné kombinace). Pokud se potřebujete dostat do zamčených dveří či truhly, můžete zkusit najít příslušný klíč, nebo vyhledat službu někoho, kdo zámky umí odemykat. 

Lov

Lovci disponují užitečnými znalostmi. Vědí, kde se divoká zvířata vyskytují a umí je vystopovat. Kromě toho umí také z ulovených zvířat získávat suroviny vhodné pro výrobu léčiv nebo lektvarů. 

Speciální pravidla

Na hře bude existovat i řada další pravidel zahrnující efekty magického světla, význam barevných šerp etc.. Jak již bylo psáno výše, pravidla jsou stále ve výstavbě.